W programie koncertu:
1. R. Purvis (1913-1994) – Fanfare
2. J.S. Bach (1685-1750) – Toccata i fuga E-dur BWV 566
3. J.S. Bach – Jesus Christus, unser Heiland BWV 688
4. D. Strządała (*1995) – Enigma Triptyque (improwizacja na zadane tematy):
- Preludium
- Cantabile
- Scherzo
5. P. Eben (1929-2007) – Laudes, cz. IV: Gravemente-Vivace fermo
6. Ch. M. Widor (1844-1937 – VI symfonia g-moll op. 42 nr 2, cz. I: Allegro.
Bilety na koncert w cenie 15 zł bilet normalny i 10 złotych ulgowy do nabycia w kasie Muzeum Mikołaja Kopernika, w Bramie Południowej Zespołu Katedralnego
Daniel Strządała (ur. 1995) – absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Witolda Zabornego (2019, dyplom z wyróżnieniem), a także dwóch szkół muzycznych w Bielsku-Białej: Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej II stopnia (2011, klasa organów) i Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki (2014, klasa klawesynu).
Koncertuje w kraju i za granicą jako instrumentalista (organista i klawesynista), improwizator oraz kameralista; swoje zainteresowania rozszerzył także o dyrygenturę i kompozycję. Jest laureatem szeregu nagród ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych i klawesynowych (m. in. I miejsce w międzynarodowym konkursie organowym Barok i romantyzm w Katowicach (2016), I miejsce w międzynarodowym konkursie organowym w ramach XXXI edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi, II miejsce w interpretacji oraz I miejsce w improwizacji w XIX Konkursie Organowym im. Petra Ebena w Opawie (Czechy, 2016), III miejsce i nagroda za najlepszą interpretację obligatoryjnego utworu S. Golubkowa w V Konkursie organowym im. Aleksandra Goedicke w Moskwie (2018), III miejsce w VI konkursie organowym w Dudelange (Luksemburg, 2017)), a także konkursów kompozytorskich i z zakresu teorii muzyki. Swoje umiejętności doskonalił uczestnicząc w licznych warsztatach prowadzonych przez profesorów i wykładowców wyższych uczelni polskich i zagranicznych (m. in. Julian Gembalski, Marek Toporowski, Roman Perucki, Władysław Szymański, Pieter van Dijk, Johannes Geffert, Wolfgang Seifen, David Titterington, Therese de Goede). Współpracował z wieloma zespołami, m. in. NOSPR, Orkiestrą Symfoniczną i Chórem Filharmonii Śląskiej, Silesian Chamber Players, Chórem Resonans con tutti z Zabrza i Akademickim Zespołem Muzycznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Prezesa Rady Ministrów, a także dwukrotnie Stypendium Rady Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach. Również dwukrotnie został uhonorowany Nagrodą Burmistrza Czechowic-Dziedzic za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.
Od 2019 r. pracuje w charakterze asystenta w Katedrze Organów i Muzyki Kościelnej w macierzystej Akademii Muzycznej w Katowicach. Ponadto pełni funkcję organisty w kościele św. Józefa w rodzinnym Zabrzegu. Jest także dyrygentem Chóru św. Józefa w Zabrzegu, z którym nagrał sześć płyt. W 2012 r. nagrał solową płytę „Impresje organowe w dekanacie czechowickim”. Od 2018 r. jest członkiem Diecezjalnej Komisji Muzyki Sakralnej diecezji bielsko-żywieckiej.
Fromborskie organy
Jedne z najstarszych wzmianek dotyczących organów katedralnych sięgają początku XVI w., kiedy wspomina się o umowie na budowę organów zawartej z organmistrzem Janem z Chojnic w dniu 23 grudnia 1506 r. Przetrwały one ponad 100 lat i w latach 1623-1629 zostały złupione przez Szwedów. Po tym wydarzeniu biskup Michał Radziejowski powierzył w 1683 r. wybudowanie nowych organów mistrzowi z Gdańska Danielowi Nitrowskiemu. Wykonaną wówczas emporę wraz z szafami i barokowym prospektem możemy podziwiać do dziś. W czasie 250-ciu lat ich użytkowania poddawane były konserwacji, strojeniu i różnym przebudowom. W 1934 roku zdecydowano o budowie nowych organów o trakturze elektropneumatycznej z wiatrownicami systemu woreczkowo-wentylowego, ale przy zachowaniu zabytkowej szafy z prospektem. Prace wykonywała firma Kemper z Lubeki. Nowe organy były znacznie większe od instrumentu Nitrowskiego - posiadały 43 głosy rozmieszczone także poza szafą organową. Ze względu na znaczne ograniczenia przestrzenne, stół gry połączony elektrycznie z organami i umieszczono go na posadzce katedry. W tym czasie Kemper wybudował również 13 głosowe organy chórowe, również połączone elektrycznie ze stołem gry, wspólnym dla obu instrumentów.
Podczas II wojny światowej organy fromborskie zostały mocno zniszczone. Ponownie do stanu używalności doprowadził je ks. Józef Sianko.
PATRONI MEDIALNI:
Nowa bezpłatna gazeta – w Braniewie i powiecie braniewskim
Nowy drukowany numer Nowin Północnych
znajdziecie w:
- Urząd Miasta Braniewa
- Braniewskie Centrum Kultury
- Basen
- Informacja Turystyczna
- Urząd Gminy Braniewo
- Żabka przy ul. Sikorskiego
- Green Stuff na ul. Kościuszki
- Poligrafia LASER Ksero Beata Andryskowska
- Bricomarché
- Starostwo Powiatowe w Braniewie
- Bar „Przystanek u Andrzeja” w Pieniężnie
- Urząd Miasta i Gminy w Pieniężnie
- Urząd Miasta i Gminy we Fromborku
SZUKAMY PUNKTÓW KOLPORTAŻU!
Jeśli chcieliby Państwo, aby w Państwa sklepach, firmach, zakładach pracy, instytucjach pojawiły się Nowiny Północne – nowa bezpłatna gazeta ukazująca się między innymi na terenie powiatu braniewskiego – prosimy o KONTAKT.
Mail: [email protected]
Tel.: 501 08 02 96
Napisz komentarz
Komentarze