3 wymiary personalizacji
- Po pierwsze warto zadbać o to, aby oferta sklepu była dostosowana do oczekiwań konkretnego odbiorcy.
- Drugi wymiar stanowi komunikacja z klientami, którą opłaca się prowadzić w oparciu o spersonalizowane wiadomości.
- Trzeci wymiar personalizacji dotyczy funkcjonowania samego sklepu i obsługi posprzedażowej – dzięki czemu marka jest lepiej zapamiętywana przez konsumentów.
Spersonalizowana oferta
Jak najlepsze poznanie własnych klientów stanowi jeden z najważniejszych fundamentów skutecznej sprzedaży. Warto gromadzić wszelkie dane na temat konsumentów, oprócz ich cech demograficznych, również preferencje, które można ocenić w oparciu o dotychczasowe zakupy.
Na tej podstawie da się dokonać segmentacji klientów, rekomendując im produkty, które z większym prawdopodobieństwem powinny przypaść im do gustu. Skuteczna analiza potrzeb grupy docelowej pozwala bardziej precyzyjnie kierować reklamę.
Większość współczesnych narzędzi reklamowych podlega personalizacji – począwszy od najprostszych, takich jak newslettery, po reklamy natywne. Istnieje mała szansa, że klient zapozna się z całą ofertą sklepu, natomiast trafna rekomendacja naprowadzi go na produkty, którymi będzie zainteresowany. W dłuższej perspektywie czasowej personalizacja polega również na wzbogacaniu oferty sklepu o elementy, które przypadną do gustu grupie docelowej.
Spersonalizowana komunikacja
Personalizacja jest istotna także w komunikacji z klientami. Odbiorca, który otrzyma od sklepu imienną wiadomość, zawsze poczuje się uznany. Okazji do wysyłania takich wiadomości jest naprawdę wiele – począwszy od powitania po zarejestrowaniu się w sklepie, przez komunikaty zachęcające do ponownych odwiedzin i podziękowania za zakupy, po wiadomości dotyczące statusu zamówienia.
Spersonalizowaną komunikację z klientami warto niekiedy wzbogacić o prezenty, takie jak kody rabatowe, darmowe produkty czy dodatkowe punkty w programach lojalnościowych. To podstawowe narzędzie marketingowe od zawsze jest skuteczne, a siła spersonalizowanej wiadomości ulega wzmocnieniu. Celem nadrzędnym jest budowanie lojalności klientów wobec marki.
Branding
Trzeci wymiar personalizacji dotyczy samej marki. Aby zapaść w pamięci konsumentów i budować swój pozytywny wizerunek, warto na każdym kroku podkreślać swój branding. Sklepy internetowe korzystają z wielu zewnętrznych narzędzi, takich jak dostawcy płatności, serwisy kurierskie czy formularze znajdujące się na stronie sklepu.
Warto dołożyć wszelkich starań, aby każde z tych narzędzi podlegało personalizacji, a więc było całkowicie zgodne z identyfikacją wizualną marki. Dobrym tego przykładem jest usługa PRO Brand proponowana przez serwis Apaczka – https://www.apaczka.pl/.
Apaczka jako platforma wysyłkowa skierowana do klientów biznesowych, poza automatyzacją wysyłek i zwrotów, daje sklepom internetowym spersonalizowane narzędzia, takie jak powiadomienia email wysyłane do klientów, strona śledzenia przesyłek czy mapa punktów odbioru. Każdy z tych kanałów komunikacji jest powszechnie wykorzystywany przez użytkowników e-sklepu, dlatego branding powinien być w nim wyeksponowany.
Siła personalizacji w handlu internetowym dotyczy wielu wymiarów, a prowadząc biznes warto pamiętać o wszystkich.
Napisz komentarz
Komentarze