Monika Falej (Lewica) złożyła do Ministra Infrastruktury interpelację w sprawie rządowego wsparcia dla rozwiązania problemów komunikacyjno- transportowych miasta Braniewa.
Poniżej przytaczamy jej fragmenty. Śródtytuły pochodzą od redakcji.
Węgiel przeładowywany, ruch wzmożony
Jak zauważyła Falej, w związku z programami rządowymi „Bezpieczeństwo energetyczne Polski”. Braniewo znowu wykorzystuje swoje terminale portowe. Na trzech z nich jest przeładowywany i sortowany węgiel z importu, sprowadzany drogą morską. Miasto do tego celu stało się najbliższym i najlepszym miejscem. Lokalni przedsiębiorcy zaczęli stabilniej funkcjonować. Niestety, drugą stroną istniejącej już sytuacji, stało się zagrożenie bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców Braniewa, którzy przerażeni są skalą procesów logistycznych tj. transportu oraz składowania węgla w obrębie miasta i gmin ościennych.
Na drodze krajowej 54, wojewódzkiej 507 i powiatowych, przebiegających przez centrum Braniewa, odbywa się wzmożony ruch ciężarowy, spowodowany transportem węgla z portów morskich. Tylko terminal Chemikals Sp. z o. o. w okresie 1 grudnia 2022 do 13 marca 2023 r. obsłużył 17 746 samochodów z łączną masą węgla 448 986,68 ton. Natomiast CARGOSPED grupa PKP – 5 352 auta i 113 718,11 ton węgla.
— Nadmieniam, iż największymi importerami oraz dysponentami węgla składowanego w Braniewie są spółki Skarbu Państwa – Węglokoks, Polska Grupa Energetyczna – Paliwa — podkreśla posłanka.
Cierpią budynki – w tym zabytki
Obecna sytuacja dotycząca infrastruktury drogowej w Braniewie oraz zabudowań zlokalizowanych w obrębie dróg, staje się dramatyczna. Nawierzchnie ulegają licznym uszkodzeniom (spękania, dziury), studzienki wodno-kanalizacyjne zapadają się, a sama sieć kanalizacyjna z uwagi na przyjmowane obciążenia, wielokrotnie ulega awariom.
W obiektach przylegających do dróg, którymi odbywa się transport, zauważalne są pęknięcia ścian, powstających w wyniku naprężeń spowodowanych przejazdem ciężkich pojazdów. W konsekwencji budynki – mieszkalne, użyteczności publicznej, narażone są na uszkodzenia konstrukcji. Z powodu obciążenia miasta wielkotonażowym transportem istnieją pęknięcia ścian zabytków odbudowanych z powojennych ruin (bazylika mniejsza pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej oraz plebania przy kościele pw. św. Antoniego).
Skutki dotykają także dróg, które w ubiegłym roku zostały oddane do użytku po wieloletnich staraniach o ich remont m. in. przebudowa ul. Kościuszki – najkosztowniejsza inwestycja w Braniewie.
Węgiel, który przewożony jest przez Braniewo powoduje, że w mieście występuje zapylenie, co sygnalizują rządzenia do pomiaru jakości powietrza.
Nawet wstępne minimalizowanie szkód przynosi olbrzymie, niezawinione przez miasto, koszty.
Obwodnica? Nie dla Braniewa!
Władze samorządowe Braniewa podejmują bardzo aktywne działania zmierzające do opanowania tej trudnej sytuacji. Nie jest to łatwe wobec mnogości podmiotów, bezpośrednio i pośrednio, mających związek z negatywnymi skutkami, jak i powinnościami przeciwdziałania im. Są to podmioty transportu kolejowego, transportu drogowego, administracji drogami, magazynowania węgla – państwowe i prywatne. Często „odpychające” problemy, tak jak np. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie wzywająca Braniewo do naprawy studzienek na „swojej” drodze krajowej nr 54.
Dzisiaj widać, jak perspektywicznie samorządowe władze Braniewa wzywały i starały się o budowę obwodnicy Braniewa. O umieszczenie tej inwestycji w rządowym projekcie „Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030”, jako dającej szansę na odciążenie miasta i uchronienie przed negatywnymi skutkami procesów logistycznych i transportowych. Zabrakło perspektywicznego myślenia po stronie decyzyjnej – obwodnica Braniewa nie została zakwalifikowana.
Aktualnie zaistniała kolejna możliwość. Polskie Linie Kolejowe S.A zleciły firmie Databout Sp. z o. o. opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla zadania „Prace na linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork – Braniewo”, w tym rozwiązań kolejowo-drogowych. Samorządowcy zareagowali natychmiast i przedstawili swoje propozycje, zmierzające do wyprowadzenia z centrum miasta transportu samochodowego do terminali położonych wzdłuż linii kolejowej.
Posłanka pyta ministra
Panie Ministrze! Podczas sesji Sejmu w dniu 7 lutego 2023 r. zwróciłam się do Pana z oświadczeniem dotyczącym sytuacji infrastruktury w Braniewie, wzywając o dokonanie stosownych analiz, bo temat będzie wymagał dalszego monitoringu. Czynię to w dzisiejszej interpelacji [3 kwietnia 2023 r. – przyp. red.], która nie kończy zainteresowania sprawą.
1. Czy wobec konieczności skoordynowanego i kompleksowego rozwiązania problemów komunikacyjno-transportowych Braniewa wraz z likwidacją infrastrukturalnych skutków degradacji miasta – Ministerstwo wspólnie z władzami samorządowymi dokona przeglądu potrzeb i działań, wraz z ich terminowością?
2. W ramach „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030” wraz z tzw. listą rezerwową, trwa budowa części z nich, jak również trwają prace przygotowawcze i przetargowe dla kolejnych. Czy nastąpi włączenie projektu budowy obwodnicy Braniewa, w ciągu drogi krajowej nr 54 i dróg wojewódzkich nr 504 i 507 do „Programu”? Czy istnieją również inne możliwości realizacyjne? W jakim terminie obwodnica mogłaby powstać?
3. Czy firma Databout Sp. z o. o., prowadząca prace projektowe na zlecenie PLK S.A., uwzględni rozwiązania proponowane przez Burmistrza Miasta Braniewa w piśmie z dnia 8.02.2023r.? W tym:
- uwzględnienie konieczności dojazdu ciężkich pojazdów do terminali PKP S.A., Cargosped Terminal Braniewo oraz Chemikals, a tym samym uwzględnienie ruchu ciężkiego na drodze DP 1314N i połączenie jej z drogą DK 54. Daje to transport poza centrum i zmniejszenie czasu dojazdu do terminali wzdłuż linii kolejowej;
- zmianę rozwiązania i wprowadzenie na przejeździe kolejowym LK254 zmiany kategorii przejazdu na kategorię B. W związku z tym, że ul. Bema jest dojazdem do osiedla mieszkalnego, na którym jest wprowadzona organizacja ruchu jako strefa zamieszkania, nie ma możliwości przekierowania ruchu do miejscowości Rudłowo przez tą drogę.
4. Czy firma Databout Sp. z o.o. przewiduje zaplanowanie innych rozwiązań odciążających centrum Braniewa od ciężkiego transportu drogowego?
5. W jakim terminie PKP S.A. zrealizuje zadanie inwestycyjne polegające na kompleksowej modernizacji skrzyżowań linii kolejowej nr 204 z drogami publicznym i w rejonie Braniewa?
6. Infrastruktura Braniewa ulega systematycznej degradacji w wyniku realizacji rządowych projektów zaopatrzenia w węgiel i jego nasilonym transportem braniewskimi ulicami. W jaki sposób miastu zostanie udzielona rekompensata za poniesione szkody? Jakie środki przekazane zostaną do dyspozycji samorządu?
7. Czy instytucje i struktury podległe Ministerstwu, działające w rejonie Braniewa i poza, mające wspomniany związek z negatywnymi skutkami, jak również obowiązek przeciwdziałania im, zostaną wezwane do ścisłej współpracy z samorządem w celu bieżącej poprawy sytuacji? Które instytucje zostaną wezwane do powyższego?
Gdy tylko posłanka Monika Falej otrzyma odpowiedzi – zamieścimy je w Portalu Braniewo.
Monika Falej, posłanka na Sejm RP:
W polityce państwa dotyczącej takich miast jak Braniewo brakuje uwzględnienia kompleksowych rozwiązań. Na terenie miasta znajduje się szereg terminali węglowych. W części z nich przeładowywany jest węgiel z importu. Dziennie przejeżdża przez centrum miasta ponad 380 pojazdów z tysiącami ton węgla.
Niestety Braniewo – mimo starań – nie zostało zakwalifikowane do „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030”. Problemy miasta tak szczególnie położonego, skazanego na usytuowanie w nim wielkich terminali węglowych wymagających zaplecza drogowego, nie znalazły zrozumienia w projektach państwa. Brakuje koordynacji działań w kontekście planowanej inwestycji kolejowej w obrębie Braniewa. Obwodnica bowiem wspólnie ze wspomnianą inwestycją umożliwiłaby wyprowadzenie transportu samochodowego poza centrum miasta.
Tomasz Sielicki, burmistrz Braniewa, w wywiadzie udzielonym Nowinom Północnym (styczeń 2023):
Przyznam szczerze, że chciałem, aby węgiel, który przypływa statkami do portów, przyjeżdżał na terminale w Braniewie pociągami. Zaś po sortowaniu i przeładowaniu – aby także pociągami stąd wyjeżdżał. Niestety, stało się inaczej. Przez miasto przejeżdżają samochody ciężarowe, które niszczą nasze drogi. W wyniku drgań cierpią także budynki. Pękają posadzki w bazylice. Nie mogę tego przeboleć. Przez wiele lat staraliśmy się o pieniądze na drogi, w tym także krajowe, a to wszystko jest dzisiaj rozjeżdżane. Degradacji ulega także kanalizacja, która jest pod drogami. Wspólnie z wójtem Gminy Braniewo i starostą napisaliśmy pismo do kancelarii prezesa Rady Ministrów. W drugim piśmie, które sam napisałem, opisałem stan tych zniszczeń. Zabiegałem także o to, żeby węgiel nie był składowany na ul. Królewieckiej. Tutaj także ważny jest temat obwodnicy Braniewa. Są wstępne plany takich działań. Ale to – póki co – odległy temat.
Napisz komentarz
Komentarze