Najważniejsze cechy współpracy z dużym wydawnictwem
Wielu autorów, zapytanych o to, gdzie wydać książkę (https://novaeres.pl/jak-wydac-ksiazke), by mieć największe szanse na sukces, od razu odpowie, że w dużym i rozpoznawalnym wydawnictwie. Sporo w tym racji – tego typu firmy mają wypracowane m.in. szerokie kanały dystrybucji, które wpływają na potencjał sprzedażowy publikacji, a to z kolei oznacza większe zyski dla autora.
Ważny jest również zasięg kampanii marketingowych. Duże wydawnictwa koncentrują się na swoich czołowych autorach, generujących dochody, ponieważ jest to najpewniejszy zwrot z poczynionej inwestycji. Dysponują często dedykowanymi działami, pracującymi wyłącznie nad reklamą wydawanych książek, dzięki czemu pisarze mają szansę na liczne spotkania autorskie, czy też wywiady w mediach. Stają się dzięki temu popularnymi osobami w świecie show-biznesu, co pozwala im czerpać profity również z innych działań, niezwiązanych z pisaniem.
Trzeba jednak podkreślić, że podjęcie współpracy z dużym wydawcą nie jest łatwym zadaniem. Początkującym autorom, bez zbudowanej bazy stałych czytelników, bardzo trudno osiągnąć taki kontrakt. Nawet jeśli ta sztuka się uda, bardzo prawdopodobne, że wydawca nie poświęci produkcji czy promocji książki debiutanta tyle uwagi, co swoim najbardziej rozpoznawalnym autorom.
Najważniejsze cechy współpracy z mniejszymi oficynami
Początkujący autorzy, którzy zastanawiają się nad tym, gdzie wydać książkę, swoje pierwsze kroki powinni skierować raczej w kierunki wydawnictw, działających na mniejszą skalę. Takie rozwiązanie ma kilka istotnych zalet. Przede wszystkim debiutantom łatwiej będzie nawiązać współpracę, prowadzącą do opublikowania książki. Trzeba jednak przygotować się na to, że nie zawsze pisarzowi zostanie zaproponowany model tradycyjny wydania gotowego dzieła. Małe oficyny chętniej decydują się np. na coraz popularniejszy model subsydiowany, który wymaga od autora partycypowania w kosztach publikacji książki, ale daje jednocześnie wiele w zamian.
Bardzo ważną zaletą współpracy z wydawcą, działającym na mniejszą skalę, jest większa uwaga, poświęcana z jego strony debiutującym pisarzom. Takie firmy mają mniejsze portfolio, więc również więcej czasu, aby pomóc poszczególnym autorom dopracować ich teksty, stworzyć atrakcyjną szatę graficzną publikacji i zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Są gotowe wspierać pisarz przez cały proces, prowadzący do wydania książki. Często skupiają się również na jednym, konkretnym gatunku, więc trafiają do grupy docelowej, która jest zainteresowana określoną tematyką – poruszającemu się w niej autorowi łatwiej zdobyć pierwszych czytelników. Ponadto chętniej stawiają na niszowe książki, na które duży wydawca w ogóle nie zwróciłby swojej uwagi.