Wiele firm skutecznie wykorzystuje te dane, aby przeprowadzać specjalistyczne badania, najczęściej dotyczące jakości usług czy tematów stricte marketingowych. Taka metoda wydaje się nie tylko szybsza, ale również ekologiczna – nie zużywa się bowiem ani grama papieru, przez co nie cierpi na tym środowisko. Jedną z najpopularniejszych metod badań jest obecnie CAWI. Czym się charakteryzuje i jakiego rodzaju zyski można osiągnąć? Dowiesz się w tym artykule!
Ankiety CAWI – o co konkretnie w nich chodzi? Zasady działania metody
CAWI jest metodą stricte ankietową – utworzone wcześniej ankiety są dostarczane odbiorcom na stronie internetowej lub za pomocą linka umieszczonego w panelu. Najważniejszy jest tu scenariusz – to właśnie na nim opiera się cały proces. Jego konstrukcja powinna być więc czytelna i jakościowa; od niej zależy wskaźnik odpowiedzi. Aby stworzyć kwestionariusz idealny, należy obrać dokładny cel badawczy – świetnie jest odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: jakie intencje idą za przeprowadzaną ankietą? Kolejnym etapem jest sama forma danego kwestionariusza – wprowadzenie osoby ankietowanej w główne założenia całego badania zwiększa zaufanie, a także profesjonalniej nakierowuje na udzielanie konkretnych odpowiedzi. Tego typu ankieta nie może być długa i czasochłonna – zamiast stu pytań, wybierz maksymalnie dwadzieścia bądź trzydzieści. Odpowiedzi do takich pytań również muszą być konkretne, nie zaś wieloznaczne czy w jakikolwiek sposób niezrozumiałe. Na sam koniec – liczy się feedback. Należy udostępnić osobie ankietowanej pole, w którym może podzielić się wrażeniami związanymi z rozwiązywaniem ankiety – opinie respondentów pomogą poprawić jakość danej ankiety, a także uczynić ją o wiele przystępniejszą dla odbiorców. Od całej tej konstrukcji zależą późniejsze odpowiedzi – trzeba pamiętać, że ich celność przede wszystkim opiera się na stworzonej ankiecie. Zadanie te wymaga więc precyzyjności i doskonałego zdawania sobie sprawy z tego, co dokładnie chce się osiągnąć takim badaniem – a można bardzo wiele.
CAWI – złota metoda. Najważniejsze zalety korzystania z tej metody badawczej
Opisywana metoda cechuje się bardzo wysoką skutecznością, dzięki czemu sięga po nią coraz więcej firm. Uniwersalność jej zastosowania i możliwość poznania opinii wybranej grupy osób w szybkim tempie, zdecydowanie zachęca. Ankiety CAWI są systemem niezwykle inteligentnym, a przy tym oszczędnym – osoba chcąca skorzystać z tej metody nie musi kupować dodatkowego sprzętu elektronicznego i wcześniej wspominanych materiałów takich jak papierowe ankiety i długopisy do ich wypełniania. Ankieta internetowa jest czytelna, a finalnie otrzymane dane są odpowiednio uporządkowane. Metodę poleca szczególnie firma Norstat, zajmująca się profesjonalnym zbieraniem i dostarczaniem danych. Więcej o metodzie CAWI przeczytasz na prowadzonym przez nich blogu norstat.pl/blog/badania-cawi/. Kto wie, może to właśnie dzięki tej specjalnej metodzie zbierzesz informacje, w oparciu o które ulepszysz funkcjonowanie swojej firmy? Przyszłość zależy tylko od ciebie!