Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Biuro Rachunkowe Orion Magdalena Rogaczewska

Jak bezpiecznie sprzedać używany samochód?

Sprzedaż używanego auta może się wydawać mało skomplikowanym procesem, jednak w rzeczywistości kierowca musi dopełnić kilku obowiązkowych formalności. Prócz tego warto zadbać o bezpieczeństwo transakcji, tak aby nie było problemu z wypłatą należnej kwoty – sprzedaż samochodu zawsze powinno się potwierdzić umową.
  • 04.02.2025 10:52
  • Autor: Sofista
Jak bezpiecznie sprzedać używany samochód?

Jaka umowa przy sprzedaży auta?

Transakcja odbywa się na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Nie ma ona jednego oficjalnego wzoru, niemniej kilka rzeczy musi się w niej znaleźć. Najważniejsze elementy umowy kupna-sprzedaży samochodu to:

- data i miejsce zawarcia umowy

- cena sprzedaży

- dane sprzedawcy i nabywcy (imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr i seria dowodu, PESEL, lub dane firmy, jeśli nabywcą jest np. skup)

- opis przedmiotu transakcji (m.in. rok produkcji, marka, model, nr rejestracyjny, VIN, przebieg, stan techniczny)

- informacja o tym, która ze stron opłaca koszty związane z zawarciem umowy

Umowę należy sporządzić zarówno przy sprzedaży samochodu osobie prywatnej, jak i wtedy, gdy drugą stroną transakcji jest np. skup aut Bydgoszcz albo inna firma. Kupujący i sprzedający muszą się podpisać na obu egzemplarzach umowy.

Bez pisemnego potwierdzenia transakcji wydział komunikacji może uznać, że pojazd został nabyty nielegalnie, co utrudni jego rejestrację. Brak umowy na piśmie będzie też poważną przeszkodą w razie roszczeń, np. jeśli sprzedający nie otrzyma pełnej sumy od nabywcy.

Jakie formalności po sprzedaży auta?

Przede wszystkim należy poinformować wydział komunikacji o zbyciu pojazdu – kierowca ma na to 30 dni. Niezłożenie takiej informacji skutkuje mandatem w wysokości 250 zł. Formalności można załatwić online albo osobiście. Podatek PCC zazwyczaj opłaca nabywca, ale lepiej ustalić to jeszcze przed podpisaniem umowy. Na koniec pozostaje jeszcze poinformowanie o sprzedaży swojego ubezpieczyciela, co należy zrobić w przeciągu 14 dni.

Składka OC przechodzi na nowego właściciela, ma on jednak prawo zrzec się polisy, a wtedy kierowca otrzyma zwrot niewykorzystanej części składki. Decyzja o tym, co dalej będzie z umową OC, zależy wyłącznie od nabywcy, ale skupy używanych aut zwykle rezygnują z polisy i wolą wykupić składkę na własną rękę. Formalności z ubezpieczycielem również da się w większości przypadków załatwić przez internet.

Co jeśli używany samochód idzie do kasacji?

Kiedy auto już się nie nadaje do eksploatacji, kierowcy decydują się na zezłomowanie wraku. Formalności wyglądają wtedy nieco inaczej, bo nie podpisuje się umowy kupna-sprzedaży, tylko dochodzi do unieważnienia tablic i dowodu rejestracyjnego – pojazd nie będzie już mieć nowego właściciela, tylko zostanie trwale wycofany z ruchu drogowego.

Licencjonowany skup aut Inowrocław wystawia kierowcy zaświadczenie o przeprowadzonej kasacji i wypłaca gotówkę za przyjęty wrak. Obowiązkiem kierowcy jest wyrejestrowanie zezłomowanego pojazdu – termin to 30 dni. Zaświadczenie o kasacji wydać może tylko legalnie działająca stacja demontażu pojazdów, a listę takich placówek publikuje urząd marszałkowski danego województwa.

Artykuł sponsorowany


Reklama
Reklama
Reklama