Kto odpowiada za stan przesyłki?
W momencie, gdy przesyłka zostanie odebrana od nadawcy, za jej stan w pełni odpowiada firma kurierska realizująca usługę. Odpowiedzialność przewoźnika kończy się dopiero w momencie przyjęcia paczki przez adresata. Z tego powodu klienci mają prawo do złożenia reklamacji, jeżeli przesyłka została uszkodzona lub nosi ślady uszkodzenia.
Reklamacja uszkodzonej przesyłki może zostać złożona zarówno przez nadawcę, jak i odbiorcę. W praktyce nadawca zyskuje takie prawo dopiero wówczas, gdy adresat paczki zrzeknie się na jego rzecz prawa do swoich roszczeń.
Jak rozpoznać potencjalnie uszkodzony towar?
Z punktu widzenia odbiorcy przesyłki bardzo istotne jest sprawdzenie, czy paczka nie nosi śladów uszkodzenia. Niepokój powinny wzbudzić wszelkie ślady otwierania paczki, widoczne zagniecenia, a nawet uszkodzona folia ochronna. Warto pamiętać, że uszkodzenie opakowania nie musi oznaczać, że usterka dotyczy także jego zawartości, ale przyjmowanie takiej przesyłki jest dość ryzykowne.
Czy kurier ma obowiązek zgodzić się na otwarcie paczki?
Najlepszym wyjściem z sytuacji jest otwarcie paczki w obecności kuriera. Czy przewoźnicy mają obowiązek godzić się na to rozwiązanie? Wszystko zależy od polityki danej firmy. Większość przewoźników nie przewiduje tego w regulaminie, chociaż zdarzają się odstępstwa od reguły.
Gdy kurier nie zgadza się na otwarcie przesyłki w jego obecności, bezpieczną opcję stanowi odmowa jej przyjęcia. Z kolei w przypadku przesyłek za pobraniem kurier ma obowiązek zaczekać na otwarcie paczki.
Jeśli towar znajdujący się w paczce okaże się uszkodzony, należy wraz z kurierem spisać protokół uszkodzenia przesyłki. Dokument powinien jak najbardziej szczegółowo opisywać zakres usterek. Co ważne, protokół musi zostać sporządzony w dwóch egzemplarzach, bo pierwszy pozostanie w rękach odbiorcy, natomiast drugi trafi do firmy kurierskiej. Brak protokołu może utrudnić lub uniemożliwić skuteczną reklamację!
Jak złożyć reklamację uszkodzonej przesyłki?
Prawidłowy sposób składania reklamacji należy odnaleźć w regulaminie przewoźnika. Obecnie większość firm kurierskich udostępnia w tym celu swoim klientom specjalne formularze online. Wypełniając formularz należy dokładnie opisać zdarzenie, a także dołączyć do wniosku wszystkie wymagane załączniki, na przykład zdjęcia przesyłki, gdy istnieje taka konieczność.
Czy uszkodzoną przesyłkę można reklamować już po jej przyjęciu?
Osobną kwestię stanowią przedmioty, które okazują się uszkodzone już po otwarciu przesyłki, gdy zostały odebrane od kuriera. Na szczęście konsumenci również wtedy nie stoją na straconej pozycji. Dochodzić swoich roszczeń można w ciągu siedmiu dni od dostarczenia paczki, jednak im szybciej to nastąpi, tym większa szansa na skuteczną reklamację. Zwłoka stanowi przesłankę, że być może przedmiot został uszkodzony przez odbiorcę.
Pragniesz korzystać wyłącznie z usług sprawdzonych przewoźników, a jednocześnie nie przepłacać? Wypróbuj Sendit – serwis, dzięki któremu w jednym miejscu porównasz oferty najlepszych firm kurierskich działających w Polsce, a przy tym zyskasz atrakcyjne ceny usług, zwłaszcza przy regularnych zamówieniach. Więcej informacji na temat usługi znajdziesz pod adresem: https://www.sendit.pl/.
Napisz komentarz
Komentarze