Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama dotacje rpo

„Modelowa termomodernizacja”. Konserwator chwali prace

BRANIEWO. „To przykład termomodernizacji modelowej” — tak Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Konserwator Zabytków określił prace wykonane w budynku szkoły przy ul. Konarskiego w Braniewie.
„Modelowa termomodernizacja”. Konserwator chwali prace

Autor: © Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Konserwator Zabytków

Podejmując się termomodernizacji, inwestor – Gmina Miasta Braniewa – wystąpił najpierw o zalecenia konserwatorskie, dzięki czemu zakres prac objął ocieplenie budynków od wewnątrz (dach, stropy pod poddaszem oraz ściany, a także modernizacja c.o.), wymianę zużytych okien i drzwi na nowe, również drewniane, kopiujące wzory poprzednich, a także wykonanie izolacji fundamentów i wymianę zniszczonych, powojennych tynków na takie, które nie tylko posiadają właściwości termiczne, ale również przywróciły pierwotny charakter elewacjom.

Także partie ceglane zostały oczyszczone, podobnie detal rzeźbiarski portali.

Właściwa, zgodna z wytycznymi konserwatorskimi termomodernizacja przy umiejętnym wykorzystaniu środków unijnych, jak w przypadku Braniewa, przynosi nie tylko oczekiwany efekt poprawy warunków termicznych, ale również powoduje przywrócenie pierwotnego wyglądu zabytkowi. Mamy nadzieję, że nie tylko inne miasta i gminy, ale także wspólnoty mieszkaniowe pójdą za tym przykładem.

 

Doppelschule, czyli podwójna szkoła

Tzw. doppelschule (czyli podwójną szkołę), mieszczącą katolicką szkołę dla dziewcząt i ewangelicką szkołę powszechną zaprojektował Kurt Frick, uznany architekt z Królewca. Według jego projektu powstały również ratusz w Szczytnie, schronisko dla młodzieży w Malborku oraz monumentalna, ekspresjonistyczna szkoła w Zalewie.
Doppelschule, zrealizowana w latach 1926-27, a więc okresie szkolnego boomu budowlanego w Prusach, jest przykładem charakterystycznego dla tamtego czasu budownictwa użyteczności publicznej, przy którego realizacji połączono myśl modernistyczną z elementami lokalnej tradycji. Dzięki temu dość swojskie, jasne budynki zyskały strome dachy dwuspadowe, kryte tradycyjną, czerwoną holenderką. Cofnięty łącznik pomiędzy budynkami ma z kolei ceglaną elewację, podobnie wysunięta klatka schodowa; cegłę, którą upodobali sobie północni ekspresjoniści zastosowano również w ozdobnych obramieniach otworów wejściowych, w dolnych partiach ścian oraz, w skromniejszym zakresie, przy oknach w elewacjach frontowych i bocznych. Dwa frontowe portale wejściowe zostały dodatkowo ozdobione rzeźbami przedstawiającymi postaci z niemieckich baśni. Stolarka drzwiowa i okienna odzwierciedlały modę tamtych czasów – są to głównie ośmiopolowe okna zgrupowane w pasach po 4 sztuki oraz przeszklone, dwuskrzydłowe drzwi z poziomymi płycinami, przeszklone w górnych partiach.
Budynki szkolne zostały pokryte jasnym tynkiem o grubej fakturze, charakterystycznej dla tamtego okresu. Niestety, prace remontowe z lat 60. XX w. spowodowały m.in. utratę tej szlachetnej wyprawy oraz likwidację schodkowych wykończeń szczytów. W ostatniej dekadzie szkoły nie prezentowały się zbyt okazale: szpeciły je odpadające tynki i wypaczone, nieszczelne okna; ceglane okładziny miejscami pokrywała warstwa farby olejnej.

 

Dziękujemy Warmińsko-Mazurskiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków za możliwość umieszczenia materiałów na stronie. Zapraszamy wszystkich do odwiedzenia i polubienia fanpage na Facebooku

 

 

 

 


 

SZUKAMY PUNKTÓW KOLPORTAŻU GAZET!

Jeśli chcieliby Państwo, aby w Państwa sklepach, firmach, zakładach pracy, instytucjach pojawiły się Nowiny Północne – nowa BEZPŁATNA (!) gazeta ukazująca się między innymi na terenie powiatu braniewskiego
– prosimy o KONTAKT:
Mail: [email protected]
Tel.: 501 08 02 96







 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama